vliegtuigzender 20 Watt

Klik om de afbeelding te vergroten...
 

 

De instelling van de gewenste golflengte van de zender gebeurde
d.m.v. stekkers en een plugbord en was onderverdeeld in 3 groepen:
de oscillatorkring, de koppeling, de antennespoel.
 
Beide zijkanten bevatten elk een aansluiting:
één voor de hoge spanning (bedrijfsspanning 800 Volt)
rechtstreeks komend van de gelijkstroomgenerator
en één voor de lage spanning (filamentspanning 6 Volt)
+ microfoon/koptelefoon/morsesleutel
indirect komend van de bedieningskast.
 
middenvoor de aansluitklem voor de antenne
indirect komend van de bedieningskast
 
De zender was d.m.v. vier haken met elastieken
aan de zijkanten bevestigd
om deze voor schokken te vrijwaren.
 
De buisvoeten waren ook met rubberblokken verzekerd.
 
VERVOLG
TERUG
INFO ZENDER
SCHEMA
 
 
 

vliegtuigontvanger

Klik om de afbeelding te vergroten...
 

De instelling van de ontvanger
gebeurde via:
afstemknop (primaire variabele condensator met afstemvertraging),
afstemknop (secundaire variabele condensator met afstemvertraging),
reactieknop (variabele condensator)
 en tweestandenschakelaar (golflengtekeuze).
 
Beide zijkanten bevatten elk een aansluiting:
één voor de aansluiting van de antenne
(indirect komend van de bedieningskast)
en één voor de aansluiting van de batterijen (4 Volt & 80 Volt) + koptelefoon
(indirect komend van de bedieningskast).
 
Er was een klep bovenaan om de buizen te kunnen vervangen.
 
De ontvanger kwam bovenop de zender te staan.
 
 
INFO ONTVANGER
SCHEMA
 
 
 
1928