Oktober 2015: het plaatsen
van funderingswerken en steunmuren was begonnen.
TER INFO
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB had ook
de bouw van het Marconi-tramdepot
aan de THV Franki Construct - Kumpen, beide lid
van de Willemen Groep, toegewezen.
Het terrein was
3,7 hectare groot, hiervan zou er 2,3 hectare
overdekt worden.
De nieuwe stelplaats zou 75
trams van het type 3000 en 4000 kunnen stallen.
Het onderhoudsatelier zou 15 trams tegelijk
kunnen opvangen.
Er zou ook nog een administratief gebouw met een
ontvangstzaal
en een ontspanningsruimte voor de
trambestuurders komen.
De bouw van de stelplaats kaderde in het
Europese project TramStore21
(de steden Rotterdam, Dijon en Blackpool namen
daar ook aan deel.)
Het project kon op Europese financiële steun
rekenen
en stelde als doel de duurzaamheid van
stedelijke infrastructuur met respect voor het
leefmilieu te bevorderen.
De bouwmaterialen die gebruikt zouden worden
zouden in harmonie met de groene omgeving zijn.
Er zou bij de bouw veel aandacht aan
energiebeheer, waterafval en onderhoud van de
gebouwen besteed worden.
Natuurlijke lichtinval, geluidswerende isolatie
(d.m.v. toepassing van de allernieuwste
technieken om geluid en trillingen te beperken)
en recuperatie van regenwater zouden borg staan
voor een uitermate duurzame tramstelplaats.
De globale investering bedroeg ruim 50 miljoen
euro.