SEPTEMBER 2015: DE  WERKZAAMHEDEN AAN HET MARCONI-TRAMDEPOT GINGEN VAN START.

Oktober 2015: het plaatsen van funderingswerken en steunmuren was begonnen.

TER INFO
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB had ook de bouw van het Marconi-tramdepot
aan de THV Franki Construct - Kumpen, beide lid van de Willemen Groep, toegewezen.
 
Het terrein was 3,7 hectare groot, hiervan zou er 2,3 hectare overdekt worden.

De nieuwe stelplaats zou 75 trams van het type 3000 en 4000 kunnen stallen.
Het onderhoudsatelier zou 15 trams tegelijk kunnen opvangen.
Er zou ook nog een administratief gebouw met een ontvangstzaal
en een ontspanningsruimte voor de trambestuurders komen.
 
De bouw van de stelplaats kaderde in het Europese project TramStore21
(de steden Rotterdam, Dijon en Blackpool namen daar ook aan deel.)
Het project kon op Europese financiële steun rekenen
en stelde als doel de duurzaamheid van stedelijke infrastructuur met respect voor het leefmilieu te bevorderen.
 
De bouwmaterialen die gebruikt zouden worden zouden in harmonie met de groene omgeving zijn.
Er zou bij de bouw veel aandacht aan energiebeheer, waterafval en onderhoud van de gebouwen besteed worden.
Natuurlijke lichtinval, geluidswerende isolatie
(d.m.v. toepassing van de allernieuwste technieken om geluid en trillingen te beperken)
en recuperatie van regenwater zouden borg staan voor een uitermate duurzame tramstelplaats.
 
De globale investering bedroeg ruim 50 miljoen euro.

 
TERUG
 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
2015-09-xx