|
ALTERNATIEF VOOR TRAMDEPOT MARCONI
De plannen van de vervoersmaatschappij MIVB om op de
Marconi-site
op de grens van Vorst,
Ukkel en Drogenbos een tramremise te bouwen,
hadden na verzet van Ukkel en Vorst geen
stedenbouwkundige vergunning gekregen.
Tegen de lente wilde de MIVB een nieuw plan voorleggen.
De Marconi-site was het terrein dat de
vervoersmaatschappij van de Brusselse regering
voor de bouw van een depot kreeg.
Het terrein werd door de Neerstalle- en de
Stallestraat en de Ruisbroeksesteenweg begrensd,
lag voor het grootste stuk in Ukkel en voor een klein
stuk op grondgebied Vorst.
Die twee gemeenten lieten meteen weten niet opgezet te
zijn met de remise.
De vele trams zouden geluids- en verkeersoverlast
veroorzaken en de remise zou te dicht bij de huizen
liggen.
"We hebben eind vorig jaar beroep aangetekend tegen de
aflevering van de stedenbouwkundige vergunning
en we hebben een aantal voorwaarden uit de brand kunnen
slepen"
zei de Vorstse schepen van Stedenbouw
Marc-Jean Ghyssels.
De eerste voorwaarde was dat de MIVB eerst alle
alternatieve terreinen onderzocht
voor ze opnieuw een aanvraag voor Marconi indiende.
Ook moest het nieuwe plan zoveel mogelijk overlast
beperken door een milieueffectenstudie uit te voeren."
De Vorstse schepen van Stedenbouw verwachtte snel een
reactie.
"De MIVB heeft er alle belang bij zo snel mogelijk
een remise te bouwen
anders moet ze de trams buiten laten staan, met
torenhoge onderhoudskosten als gevolg."
"We zijn op de hoogte van de bezwaren
van de buurt en de gemeenten," zei MIVB-woordvoerster
An Van Hamme.
"We hebben ondertussen een studie voor een alternatieve
site in Drogenbos laten uitvoeren
waarvan we de resultaten nog niet kunnen meedelen.
Ondertussen werken we ook aan een aangepast plan voor
Marconi waarin we rekening houden met alle bezwaren."
Tegen de lente moest er meer duidelijkheid zijn. |