ALTERNATIEF VOOR TRAMDEPOT MARCONI
De plannen van de vervoersmaatschappij MIVB om op de Marconi-site op de grens van Vorst,
Ukkel en Drogenbos een tramremise te bouwen,
hadden na verzet van Ukkel en Vorst geen stedenbouwkundige vergunning gekregen.
Tegen de lente wilde de MIVB een nieuw plan voorleggen.
 
De Marconi-site was het terrein dat de vervoersmaatschappij van de Brusselse regering voor de bouw van een depot kreeg.
Het terrein werd door de Neerstalle- en de Stallestraat en de Ruisbroeksesteenweg begrensd,
lag voor het grootste stuk in Ukkel en voor een klein stuk op grondgebied Vorst.
Die twee gemeenten lieten meteen weten niet opgezet te zijn met de remise.
De vele trams zouden geluids- en verkeersoverlast veroorzaken en de remise zou te dicht bij de huizen liggen.
 
"We hebben eind vorig jaar beroep aangetekend tegen de aflevering van de stedenbouwkundige vergunning
en we hebben een aantal voorwaarden uit de brand kunnen slepen"
zei de Vorstse schepen van Stedenbouw
Marc-Jean Ghyssels.
De eerste voorwaarde was dat de MIVB eerst alle alternatieve terreinen onderzocht
voor ze opnieuw een aanvraag voor Marconi  indiende.
Ook moest het nieuwe plan zoveel mogelijk overlast beperken door een milieueffectenstudie uit te voeren."
 
De Vorstse schepen van Stedenbouw verwachtte snel een reactie.
"De MIVB heeft er alle belang bij zo snel mogelijk een remise te bouwen
anders moet ze de trams buiten laten staan, met torenhoge onderhoudskosten als gevolg."
 

"We zijn op de hoogte van de bezwaren van de buurt en de gemeenten," zei MIVB-woordvoerster An Van Hamme.
"We hebben ondertussen een studie voor een alternatieve site in Drogenbos laten uitvoeren
waarvan we de resultaten nog niet kunnen meedelen.
Ondertussen werken we ook aan een aangepast plan voor Marconi waarin we rekening houden met alle bezwaren."
Tegen de lente moest er meer duidelijkheid zijn.
VERVOLG
TERUG
 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
2010