|
ONGENOEGEN
In Ukkel en Vorst waren de buurtbewoners ontevreden met
de komst van een tramdepot
en een nieuwe parking aan de eindhalte Stalle.
Dat zou volgens hen enkel voor meer verkeersellende
in de buurt zorgen.
Bovendien was er volgens hen geen milieuvergunning
afgeleverd.
Het tramdepot van de vervoersmaatschappij MIVB zou aan
de Stallestraat komen,
met aan de invalsweg van de ring een transitparking.
Een aantal buurtbewoners vreesden dat de drukte enorm
zou toenemen.
Maar, dixit minister Pascal Smet (SP.A): "Als we
minder auto's in de stad willen, moeten we investeren in
openbaar vervoer.
Daarom zijn er ook overstapparkings en
trams nodig. Dat is wat hier zal gebeuren."
Volgens de verschillende wijkcomités was er dus geen
milieuvergunning afgeleverd. "Dat is nu niet nodig", zei
Pascal Smet:
"maar in de toekomst wel. We hebben die dus al
aangevraagd. We respecteren de Brusselse wetgeving."
BODEMVERONTREINIGING
Sinds 2009
begeleide Sweco Belgium de Brusselse
vervoersmaatschappij MIVB
als bodemverontreinigingsdeskundige bij de nieuwe
tramstelplaats Marconi.
Dit gebeurde binnen
de tijdelijke vereniging van Altiplan, Sweco en Transamo
(AGT).
Men had hiervoor de historisch aanwezige
vervuilingen op de site,
inclusief deze van een voormalig benzinestation,
in kaart gebracht en nader beschreven in een risico- en
gedetailleerd onderzoek.
De behandeling ervan d.m.v. risicobeheer was
geïntegreerd met het bouwproject.
De bodemverontreiniging was maximaal ontgraven onder
milieukundige begeleiding
en het grondwater werd verder behandeld door onttrekking
en zuivering.Sweco volgde de voortgang verder
op (monitoring en evaluatie) tot de eindsituatie voldeed
en aldus gerapporteerd kan worden. |