ONGENOEGEN
In Ukkel en Vorst waren de buurtbewoners ontevreden met de komst van een tramdepot
en een nieuwe parking aan de eindhalte Stalle.
Dat zou volgens hen enkel voor meer verkeersellende in de buurt zorgen.
Bovendien was er volgens hen geen milieuvergunning afgeleverd.
 
Het tramdepot van de vervoersmaatschappij MIVB zou aan de Stallestraat komen,
met aan de invalsweg van de ring een transitparking.
 
Een aantal buurtbewoners vreesden dat de drukte enorm zou toenemen.
Maar, dixit minister Pascal Smet (SP.A): "Als we minder auto's in de stad willen, moeten we investeren in openbaar vervoer.
Daarom zijn er ook overstapparkings en trams nodig. Dat is wat hier zal gebeuren."
 
Volgens de verschillende wijkcomités was er dus geen milieuvergunning afgeleverd. "Dat is nu niet nodig", zei Pascal Smet:
"maar in de toekomst wel. We hebben die dus al aangevraagd. We respecteren de Brusselse wetgeving."


BODEMVERONTREINIGING

Sinds 2009 begeleide Sweco Belgium de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB
als bodemverontreinigingsdeskundige bij de nieuwe tramstelplaats Marconi.

Dit gebeurde binnen de tijdelijke vereniging van Altiplan, Sweco en Transamo (AGT).

Men had hiervoor de historisch aanwezige vervuilingen op de site,
inclusief deze van een voormalig benzinestation,
in kaart gebracht en nader beschreven in een risico- en gedetailleerd onderzoek.

De behandeling ervan d.m.v. risicobeheer was geïntegreerd met het bouwproject.
De bodemverontreiniging was maximaal ontgraven onder milieukundige begeleiding
en het grondwater werd verder behandeld door onttrekking en zuivering.

Sweco volgde de voortgang verder op (monitoring en evaluatie) tot de eindsituatie voldeed
en aldus gerapporteerd kan worden.

EINDE
TERUG
 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
2009